Kormnyzott kereket hajtani
2006. janur 25., szerda 8:21
Megkrdezi a bher a rabbit, szabad-e a Talmud tanulmnyozsa kzben dohnyozni. Ejnye, fiam, dehogy szabad, mr csak a gondolatrt is mondj el tz Miatynkot (hehe). Hallja ezt egy msik bher, azt mondja, nem gy kell ezt. Odall a rabbi el: Rebelben, szabad-e dohnyzs kzben a Talmudot lapozgatni?
Persze fiam, a Talmudot mindig szabad olvasni. Valahogy gy van ezzel a BMW is. Mra klasszikuss rett a BMW reklmja a monociklin gyetlenked emberrel s a "hajtott kereket kormnyozni?" krdssel. Tudjuk, hogy egy rendes BMW htul hajt, ell meg fordul. Minden szably all van kivtel, gy ltszik, ha hajtott kereket kormnyozni nem is, de kormnyzottat hajtani azrt szabad. A mai bajor szednokon ezt a deviancit xDrive-nak hvjk.
Az E30-as szria ta nha-nha tallkozhattunk egy-egy, Magyarorszgon fehr hollnyi reprezntcival br x-es jelzs BMW-vel, mondjuk egy 325iX vagy 525iX modellel. Ezek is lland sszkerkhajts, biztonsgosan sportos autk voltak, akr csak a mostani xDrive rendszerrel szerelt propelleresek.
A korbbi x
 Az els Hrmas Iksz
A BMW 1939-ben mr gyrtott ngykerk-hajts terepjrt. A cg els 4x4-es szemlyautja, az E30-as gyri kddal illetett modellcsald tagja, az 1985-ben piacra dobott 325ix kzvetve az Audi Quattro ralisikereinek volt ksznhet. A np gy dnttt, hogy az sszkerkhajts men dolog, s sszkerkhajtst akart. A BMW az lland 4x4 mellett dnttt, s a Ferguson kt viszkkuplungos megoldst vlasztotta.
Alaphelyzetben a nyomatk 63%-a jut a hts, 37%-a az els tengelyre, mert a BMW mr '88-ban is meg akarta rizni sszkerekes auti alapveten htskerk-hajts viselkedst. Ha azonban a hts kerk megcsszik, a viszkkuplungok zrni kezdenek. A hts differencilmbe ptett viszk difizrknt mkdik a kt hts kerk kztt, a kzps differencilmben lv pedig az els kerekekre es nyomatkot nveli. A 325ix hasmagassga kt centivel nagyobb a sima 325-s E30-nl, els nyomtvja 13, a hts 1 mm-rel szlesebb, a slytbblet 90 kg.

Az xDrive sokkal gyorsabb, gyesebb, mint a korbbi hrmas s ts BMW-k viszkkuplungos sszkerkhajtsa. Elektronikusan vezrelt, tbbtrcss kuplung osztja a nyomatkot az els s hts tengely kztt. Alaprtelmezsben ez is inkbb htul hajt, 60-40% arnyban, de esetenknt akr 100%-ban is. Ha a fenk vatlanul ingovnyos talajra tved, rtelemszeren az els tengely kap tbbet az erbl. A legszebb azonban, hogy ebbl semmit nem rezni, csak hogy van egy lvezetesen tlkormnyzott autnk, ami nem akad el sosem. Remek.
 Alaprtelmezsben inkbb htul hajt, 60-40% arnyban, de esetenknt akr 100%-ban is.
Az els s hts differencilzr virtulis, azaz az elektronika a fkekkel operl: ha az egyik kerk kiprg, megfogja, gy a tbbi is kap az htott nyomatkbl. Ami engem illet, megvetem ezt a minden mechanikt, nehz vasat, mszaki szpsget, bonyolult csigkat s bolygmveket mellz, primitven modern megoldst, de el kell ismernem, hogy a gyakorlatban remekl tette a dolgt, gyors s gyes. Ha azonban valaki gyakran hasznlja nagy gzzal hban-srban xDrive-os BMW-jt, ne csodlkozzon, ha gyorsan elfstlnek a fkbettek.
Lejtmenetvezrl is kerlt az autba. Az tlagautsnak szkvenknt egyszer lehet r szksge, de aki meredek emelked tetejn lakik, minden lefagyott aszfaltos tli reggelen hlt rebeghet majd, arccal Mnchen fel leborulva. A csekly motorfkhats automata vlt s a jeges lejtn inkbb kros, mint hasznos ABS mell jl jn ez a finoman fkezget elektronika.
 Ezen az akadlyon eddig jutott
A rendszert sikerlt pont olyan krlmnyek kztt tesztelnnk, amilyenek kztt nem akartuk, br erre fejlesztettk, s nem sikerlt olyan krlmnyek kztt, amilyenek kztt akartuk, de amilyenek kzz nem val. Kifejtenm a zavaros mondatot. Amg a BMW-t nystltem, leesett a h, gy pont olyan havas, sros, jeges, vizes utakon sikerlt kijutnom az Adventure Parkba, amilyenekre teremtetett. Viszont a Hungaroring kzepn kialaktott off-road jtsztr behavazva teljesen alkalmatlan volt a hrmas amgy sem ltez terepjrsi kpessgeinek sszemrsre ms, magasabb 4x4-esekivel. Az gy is ltszott, hogy ahol az Octavia 4x4 rhgve felkapaszkodott, ott a BMW egybl ledobn a lkhrtt.
 J jtk: ell-htul feltlti a kerkjratokat
A csszs utakon ellenben gy viselkedik az xd, mint az lom. Mindig N dntm el, tapad-e, vagy csszik. Ha akarom, egyszeri megnyomssal alacsonyabb kszltsgi szintre utastom a DTC nev menetstabilizlt, ilyenkor tolja a fenekt, s ltvnyosan, de kontrolllhatan kzlekedik. Ha akarom, nem nylok a kis gombhoz, ilyenkor a BMW ktszer gyorsabb a forgalomnl, s szinte teljesen hlyebiztos.
Ha pedig addik egy nagy, behavazott placc, btran lehet hlyegyerek mdra krzni teljesen kikapcsolt menetstabilizlval. Persze a hromliteres soros hatos 231 lereje s mr 1750-es fordulaton nyomul 500 Nm-e szraz aszfalton is elg a vidmsghoz, de a 225/45 R17-es gumi elg drga dolog a gyors elfstlshez. A motor kivl, remek, tkletes s pazar, radsul 8-10 liter gzolajbl elvan szz kilomterenknt, gyakran prblgatva, lland 4x4-gyel, automatval.
A vlt ZF, alapkialaktsa a BMW mszaki szakrtjnek vallomsa szerint azonos azzal, amit nem kedveltem az 535d-ben. lltlag a 60 Nm-rel szegnyebb 330d- kicsit gyengbb, ms olaj, kevesebb trcsa kerlt bele. Hogy ez-e az oka a frgesgtbbletnek, amit a nagy testvrhez viszonytva rzkeltem, nem tudom. Persze ez egy tanul, a vezethz alkalmazkod, mg a gzpedl lenyomsnak intenzitst is rzkel szerkezet, de ht a msikban is az volt, s azt is n vezettem. Szval ez most tetszett, azt hiszem, ez volt a leggyorsabb, legsportosabb automata, amit valaha prbltam.
 A hromliteres soros hatos 231 lereje s mr 1750-es fordulaton nyomul 500 Nm-e szraz aszfalton is elg a vidmsghoz. |