
A ZF
Ferdinand von Zeppelin grf alaptotta 1915-ben a cget Zahnradfabrik (Fogaskerkgyr) Friedrichshafen nven. Meglep mdon pp a Bodensee melletti Friedrichshafen vroskban, ott, ahol 1908-ban felszllt az els Zeppelin lghaj. Nyilvn vletlen, hogy a gyr nevnek rvidtse a grf r monogramjt is hordozza.
A cg kezdeti sikereit a robbansszeren terjeszked replsi iparnak s a szintn robbanszeren terjeszked els vilghbornak, a katonai megrendelseknek ksznhette. A hbor utn a cg felhagyott a replgpiparral, s az automobilizmus fel fordult. A ZF AG a '20-as vekben kezdett sebessgvltkat, a '30-as vekben kormnymveket gyrtani. A cg a msodik vilghborban ismt a Wehrmacht beszlltja lett, egyebek mellett a Tigris tankok vltmveit is k ksztettk.
Ismt vge lett egy hbornak, ismt jttek a szemlyautk, a sebessgvltk fknt a DKW autkba kszltek. Felismerve a dl-amerikai piacban rejl potencilt, Brazliban is ltrehoztak egy zemet, tbbek kztt a VW kiszolglsra. A '60-as vekben a ZF mr a Peugeot, az Alfa Romeo, a Mercedes-Benz s a Fiat szmra is ksztett vltkat, s az elsk kztt kezdett hidraulikus szervorendszerek fejlesztsbe Eurpban. 1969-ben mutattk be els igazi sikertermkket az automata vltk piacn, a 3 HP 20-at, melyet az autipari gyrtstechnolgihoz igazodva gy terveztek, hogy knnyedn beilleszthet legyen manulis vltik helybe.
Ksbb igazi interkontinentlis multiv ntte ki magt a cg, 1972-ben felvsroltk a Borg-Warnert s ZF-zemek ltesltek Indiban, Dl-Koreban, majd Knban. Jelenleg is lnek s virgoznak, s mindenkinek szlltanak.
A vlt teht j, lehet vele lvezetesen autzni, knyelmes, persze, s nagyon korszer de... Szval nekem kzi kne bele, rugdoshat kuplunggal. Erre a perverzimra mr az 535d-nl is megkaptam, hogy hlye vagyok, s a clcsoport automatt akar. A 330xd-hez van kzi vlt is, virgozhat minden virg.
 Az als vdelem csak jelzsrtk
A futm kicsit kemny, ktyban, snen kicsit csattogs, de magabiztosan ton tartja az 1635 kils sajt tmeget (plusz pakk s utasok) jgen, hban, srban, vagy ktszz felett sztrdn is. Htul tz lengkar, ell mvszien kimunklt alumnium lengkarok, mmm. Aki akar, rendelhet sportosabb vagy pp rosszabb utakra felksztett futmvet is. Nyugatra lesz az aut? Akkor ezt a kemnyet ajnlom! Vagy keletre? Lgyabbat tessk!
Szval j dolog az xDrive, a futm se kutya, remek a vlt, s mg annl is jobb a motor, de essk pr sz azrt arrl is, ami a hajtslnc fltt tallhat. thatja a bangleizmus, azaz els pillantsra furcsa, szzadikra gynyr, l, hullmzik, fnyek jtka, izomtmeg a lemezek alatt, ll helyzetben is ugrsra ksz, blablabla. Errl is tbben mondtk nekem, hogy eleinte nem tetszett, de mr rtik, szval kllemben s bels dizjnjban igazi j genercis BMW. Az E90-es szria, azaz a mostani hrmas formjrl, komfortjrl mr nagyon sokat rtunk itt, meg itt.
 Hiba bls, ha ekkora rsen kne betolni a szajrt
Ez ugye a legkisebb BMW szedn. A helyknlat ennek ellenre egsz elfogadhat. B 1,8 mteres magassgomat s szk mzsmat se ell, se htul nem szortotta semmi. Mindssze a ki-be szllst reztem kiss eltlzottan sportautsnak - lnyegesen szilfidebb kedvesem is kromkodva kapaszkodott nha a tetbe -, s bal knykmet vertem be nha-nha az ajtba menet kzben. A 460 literes csomagtr se kicsi, viszont praktikus kihzhat fik szkti az amgy is minimlis bedobnylst. A BMW taln gy reagl arra, hogy eljtt az LCD tvk korszaka.
 A vezet kr ptve
A 330xd a kis BMW limuzinok rlistjnak legeslegaljn (rthetbben: a drgbbik vgn) tallhat. A legkzelebbi vetlytrs, a spanyolos nev Audi A4 V6 3.0 TDI Tiptronic csaknem 10%-kal kerl kevesebbe, ra 10,95 milli; a BMW felras extrk nlkl majdnem 12 milli forint. Kzi vltval, ksznm, n itt meg is llnk, ez gy elg is lesz.
 llthat combtmasz hossz lbaknak
Aki viszont tbb knyelemre vgyik, befizethet mg csaknem hatszezret az automatra, s mg j sok ezret a tbbi miegymsra (metlfny, kiugr pohrtartk(!), hts szivargyjt-aljzatok(!!), megvilgtott kls kilincsek - na ezt megvennm, nagyon hatsos jjel -, parkradaros-tempomatos komfortcsomag, kvetradar, villanyos-memris lsek, irnyts tkr, hifi), s meg is kapja tesztautnkat: 15 267 000 forint, msfl millival tbb, mint az 535xd alapra.Aki ers, de mindig kontrolllhat kis nmet presztzslimuzinra vgyik nagy dzelmotorral, s testmretei is belefrnek a 95%-os tlagba, nem tud csaldni a 330xd-ben. Ha nem veszik tolakodsnak, megosztom nhny rzelmemet: nem gyakran kerl olyan aut kezeim kz, amit ennyire sajnlok visszaadni. Ezzel meg mg lmodtam is.
A szerz rtkelse 
Ha a 330xd s az A4 3.0 TDI Quattro kzl kne vlasztanom (dzel MB C-Klasse 4-Matic nincs ebben a listban), egyrtelmen a BMW kne. Rosszat pedig nem tudok r mondani. gy ht az sszkerekes, hromliteres, dzel kis presztzslimuzinok ugyancsak apr kategrijban szmra rszemrl t a csillag. |