2005. jlius 8., pntek 8:05
48 v tvlatbl kacsint egymsra a kt trpeaut. Ugyanabbl a clbl kszltek: legfeljebb kt embert kell elfuvarozniuk rvid tvolsgokra: boltba, munkahelyre, vodba, kocsmba. Az egyik lass, knyelmetlen s vidm, a msik frge, ergonomikus s szrke.
Aranybnyra bukkantam. Egy dunntli kzsgben botlottam a kis veternfeljt mhelyre s a csinos magngyjtemnyre. A lelhely pontos helyt egyelre nem mondhatom el, csak arra kaptam engedlyt, hogy magam termeljem ki a nemesfmeket. A Totalcaron sorozatban mutatjuk be a gyjtemny legjobb llapot darabjait. 2006-ban a tulajdonosok szndka szerint szabadon ltogathat trlat nylik a klnleges autkbl, motorokbl - ez lesz az alkalom, amikor elrulom, hova is tettem az X-et a trkpen.
Addig is: ksznjk a lehetsget
az Old Chip s azOld Rent Kft-nek!
BMW Isetta
Ez valami csudaszp. Kvl semmi manyag, csak dombortott lemezek, krmozott lkhrtk, BMW-emblmval nyomott krmdsztrcsk, mks lmpk, megannyi, szeretettel tervezett iparmvszeti remek. A tesztautcska rekonstrukcis festse kevss korh, de nagyon szp s vidm, a srga-fehr kontraszt pedig szpen kiemeli az Isetta orrn a stilizlt tangabugyit. A kls poggysztart rcs gyri tartozk, elg masszvnak tnt ahhoz, hogy ennl fogva akr fel is lehessen emelni a 350 kils kisaut htuljt.
Bugyi s mosoly
Az Isetta mr a Smart mell helyezve is nevetsgesen pici, de lltsuk csak szembe kedvesem
Twingjval: a hats drmai. 2250x1340x1320 millimter. s mgis, a kis plhtojsba befr kt tlagos testalkat ember, egy-kt sporttska, s olyan sebessggel autzhatnak, aminl minden Volvo-tulajdonos csendben mormolva olyanokat motyogna rzsafzre fltt, hogy "gyrd zna", "menetstabilizl elektronika" esetleg "fggnylgzsk" Vagy akr "biztonsgi v", hiszen ez sincs az autban.
Ajtnyitskor a kormny elredl
Bell minden gynyr. A restaurls sorn az autcska belseje klsejvel harmonizl srga krpitozst s fehr mszerfalat kapott,
llegzetellltan profi minsgben. Hibtlan a kormny a krt gynyr krmgyrjvel s az lnken virt fnyezs propelleres emblmval. Gyri felszerels a kis hl az utazk s a motor felett tallhat kalaptart-csomagtart kztt, nehogy egy ers fkezsnl (hh) a nyakakban landoljon az idepakolt cucc. Az idilli krnyezetbe az aut elre, felfel nyl elejn t lehet beszllni. Az idk sorn kiss meggyenglt az ajtt tart rug, nem rt, ha a beevickls sorn az ajtval elremozdul kormnykereket (mint a mai
luxus-BMW-kben, ugye?) tarjuk, mg be nem rnk az Isetta kuckjba. Az ls knyelmes, tartsa persze rtelemszeren nincs.
A vezetsi pozci fix s minden nagyon kzel van, igazi dodzsemes rzs. Az oldalablakok eltolhatk s minden Isettt htrahajthat ponyvatetvel szereltek, gy a gyors tszellztets garantlt s knnyebb is visszaintegetni az utca elragadtatott npnek.
A felszereltsg csak a legszksgesebbekre szortkozik.
Kilomterra, vilgtskapcsol (tvfny is van m!), indexkar s az ablaktrl kapcsolja, ennyi. Van kt kis kar a szivatnak s a ftsnek, a meleg levegt egy csbe rejtett pillangszeleppel irnythatjuk a szlvdre vagy a vezetre. Ablakmos nincs.
A 250 kbcentis, lghtses egyhengerest dinastarter, azaz dinam-nindt egysg kelti letre. A slusszkulcsot elfordtva elszr egy kis piros lmpa gyl ki, ami jelzi, hogy radtuk a gyjtst. A rendszer 12 voltos! A kulcsot tovbbfordtva elszr csend, aztn pnik, hogy nem indul, aztn lass, halk moraj, ahogy megfordul a ftengely - vgl, ha nem felejtettk el megnyitni a tzliteres tank benzincsapjt a kalaptartn, a fejnk mgtt, mr be is rffen a kis motor.
Az Isetta-sztori
Iso Isetta a Mille Miglin
A trpeaut tervei Milnbl, a
htszekrnyek s robogk gyrtsval foglalkoz ISO SpA-tl, Renzo Rivolta cgtl szrmaznak. Az ISO mrka olyan tpusokrl lehet ismers, mint a
Rivolta (egy ilyen is vr feljtsra a telepen), vagy a
Lele.) 1953-ban, a Torini Autszalonon mutattk be a prototpust. 1954-ben az akkor mg kthengeres, kttem motorral szerelt Isetta teljestmnyosztlyban elvitte a Mille Miglia autverseny hrom els helyt. A gpre azonnal lecsapott a BMW s megvette a licencet.
Elvisnek is volt
A bajor gyrt a BMW
motorkerkprok s az 501-es luxusaut kztti rst kvnta betmni a trpeautval. A fmtojst kicsit tterveztk, beleptettk a BMW negyedliteres, egyhengeres ngytem blokkjt s hajr, 1955 tavaszn megindult a gyrts. Novemberre mr tzezret adtak el, fknt ingzknak. Az Isetta '56 februrjban 300-as motort kapott, ksbb 600 s 700 kbcentis motorral is ksztettk.
Brit Isetta hrom kerkkel
Nagy-Britanniban kezdetben nemigen krtek a kisautbl, de amikor kijtt a hromkerek, kedvezbb adbesorols vltozat, az Isetta a szigetorszgban is megkezdte hdtst. A brit verzi tl is lte a ngykerek modellt. 1962-ben mr annyi autszer kisaut volt a piacon (kztk pldul az Issigonis-fle BMC Mini), hogy az Isetta nem versenyezhetett velk, a BMW lelltotta a gyrtst. Angliban 1964-ig kszltek mg hromkerek Isettk. A BMW-nl sszesen 136 367, az Isetta of Britain-nl 30 000 kisaut plt. A jrmvet gyrtottk Brazliban (Romi-Isetta), Franciaorszgban (Velam-Isetta) is.
Vlt, szivatkar s ftscsap
A vltkar balra kerlt, gy nem akadlyozza vezet s utas sszesimulst. A mechanika rudazatos mkdtets, a kar H-kulisszban mozog, de a megszokott smhoz kpest fordtva. Az egyes balra lent, a kettes fltte, hrmas jobbra lent, ngyes jobbra fent, rkverc nagyon jobbra lent. A kapcsolgats a mai autkhoz kpest nehzkes s rendkvl pontatlan, de pr szrny reccsens utn egsz jl r lehet kapni az zre.
12 ler repti az Isettt, vgsebessgre a gyri adat 85 km/h. Egy veternautt persze nem szvesen knoz az ember, n csak hatvanig merszkedtem, de bven volt mg a motorban tartalk. A futmben kevsb. A mells nyomtv jval szlesebb, mint a hts, az egymshoz kzel rakott hts kerekek kzl kisproltk a differencilmvet. A tzhvelykes diagonl gumik oldalkszsa minden kanyarban fenkkel rezhet, s az egyszer els futm sem sokat segt a nyomtartsban. Az Isetta tmolyg, imbolyg s pattog mozgst remekl kiegszti a rettent holtjtkkal mkd csigs kormnym.
Amerre jr, aratja a mosolyokat
Ez az egsz azrt
a gyakorlatban messze nem olyan sokkol. Isettval persze a mai forgalomban kptelensg elzni, vagy egyltaln tartani a lpst, s a hidraulikus mkdtets, de nem tl erteljes dobfkek sem tmogatjk a hatsos vszfkezst. Szp lassan, odafigyelve azrt nagyon jkat lehet lmnyautzni kis forgalm vidki utakon, vagy htvgn a vrosban. A motor vidm cshgse, a tetablak s a szembejvk vigyorgsa, integetse pedig bsges krptls minden korszertlensgrt s knyelmetlensgrt.