TartalomPrba: BMW M6
TIL-CSK-BE!
2005. prilis 18., htf 9:52
Amit elszr reztem az j 6-osban, tbb volt, mint megnyugvs: jaj, hl' isten, mgse vagyok nagyon reg. A lthatron tornyosul prosztatagygyszerek rmkpe pillanatok alatt szertefoszlott - naht, gy ltszik, mgiscsak szeretem a sportkupkat!
* – Winkler Rbert
Kapuzrs eltti pnikom a Nissan 350Z prblgatsakor jelentkezett elszr. Sportaut, szp, megy, tulajdonkppen semmi lnyegi kritikt nem tudnk vele szemben megfogalmazni, s mgis - nem mozdt meg bennem a vilgon semmit. Taln tl nagy. Vagy megreredtem, kinttem a sportautzst, mint hatves koromban a diszkt.
Beltem a 6-osba, szpen kigurultam a parkolhelyrl, de akkor mr folyamatosan a Beavis and Butt-headbl kzismert debil h-h-hh rhgst hallattam, az llapot simn kitartott tz percig, a prbakr vgig; sose hittem volna, hogy gy reaglok, amikor vgre megtallom az rk fiatalsg elixrjt.
Nem is nagyon akartam tbbet jnni-menni vele, ennyi pp elg volt, nagyon is jlesett. Csak a repln kezdtem gondolkozni Sevilla fel, hogy ok, nekem jutott az M6 bemutat, de mit akar mg a BMW? Mg meglik ezt a tkletes, mr szinte tl j granturismt, klnben is, a 21-re lapot hzni kifejezs nem is ltezik. Mi baj volt a 645-s futmvvel? Vagy a 300 lovval? Esetleg a V8-as hangjval? Vagy az rval?
hirdets
Nmet aut mint olyan, nem ltezik, mg akkor sem, ha a prmium kategria konkurenseit nzzk. Pldul a Mercedes CL-t, ami httel kevesebb, 500 LE, ellenben 800 Nm, s mindenfle startautomatiks hkuszpkusz nlkl, enyhe emelkedn teljestette a gyri gyorsulsi adatot. Ha kne ilyesfajta aut (trtnetesen soha, de tegyk fel, hogy mgis), hatszzszor inkbb az M6 507 lova, mint a CL 800 newtonmtere. A lnyeg a filozfia: kevesebb katalgusteljestmnnyel lltani el versenyautsabb rzet luxust. A Mercedes V12-es biturbjhoz kpest az M6 valsggal nyomatkszegny, de egy jrmvet attl rznk sportosnak, ha lehet prgetni, s ki lehet taposni a belt. Annak, hogy az M6 kt tizeddel hamarabb gyorsul szzra, az rzet szempontjbl semmi jelentsge, akkor is ez kne, ha rosszabbul gyorsulna.
Az M6 termszetesen jval tbb, mint egy 6-os kup az M5 motorjval. Ami kvlrl ltszik, az sem kevs. Ell a szpoilerben ktoldalt szp nagy levegbemlk: ez a V10-es kzel ktszer annyi levegt ignyel a htshez s a benzin elgetshez. Kevsb feltn, hogy a tett karbonra cserltk, amivel ltszlag nem nyertek sokat. 4,5 kil a klnbzet, ennyit mg a piacrl is knnyedn hazavisz az ember, de ha az a 4,5 kil az aut legmagasabb pontjn van, kanyarban mr nagyon nem mindegy. Ezrt nem lehet igazn j sportautt faragni kup-kabribl: a nyithat merev tet is nehz, meg a mkdtet szerkezet is magasan van, szemben pldul az M6 slypontjval, ami meg pldsan alacsonyan.
Diffzor a rendszm alatt
A hts ktnylemezbe kerlt egy diffzor, ami persze csak igen tvoli unokatestvre a Ferrarik alatt vgighzd metralagtnak, de nagy sebessgnl mr rezheten szvja lefel az aut htuljt. Amit gy el sem kellett csftani egy plusz szrnnyal.
Kedvenc M6-dizjnfejlesztsem, s egyben kvetkez v felnije-versenynk nagy eslyese az j kerktrcsa garnitra. Mr csak ezrt rdemes volt megcsinlni az M6-ost, ettl elllt a szavam, s nem csak nekem. Kevs pldt lttam eddig a gtikus ptszet beszivrgsra az autdizjnba, de trelmetlenl vrom a tbbit; nem is annyira a cscsvek, de a gtikus architektra alapfilozfija, a fnybl s levegbl ptkezs kerlt t a felniiparba. Ennyire szells, zlses, ugyanakkor dinamikus s vad kereket n mg nem lttam. s ami szp, tbbnyire j is, mert ezek 1,8 kilval knnyebbek a 19 colos konkurenseknl.
A beltr tkletes, de nem igazn tetszik. Nekem kicsit rideg s technokrata, de nyilvn kifejezetten BMW-sekre fejlesztettk, n meg nem vagyok az. Nagyon szpek a brk, a brk szne rafinlt harmniban van a kls fnyezssel, j a hts ktlses alternatv szlszoba, csak az I-Drive-ot gyllm rendletlenl, pedig maga a csillog korong, meg a mindent egy helyen-filozfia tetszene. De soha nem tallok valamit, s nha idegest, hogy lassan jn be egy-egy menpont, mintha kinyitnm otthon a szekrnyt, de kt msodpercbe tellne, mg megjelennek benne a ruhk.
Az I-Drive hlyesg, s a vilg fejldse szempontjbl lnyegtelen, Chris Bangle tallta-e ki, vagy csak vletlenl esik egybe a kis krmkorong s a sztrdizjner BMW-s orszglsa. Az I-Drive szrnysgt mi sem jelzi jobban, hogy hrom v alatt sem tudtam megszokni, minden egyes alkalommal rvid id alatt felidegest, s eddig egyetlen emberrel tallkoztam, aki dicsrte, de t - mivel trtnetesen pros a BMW-nl - , inkbb negliglom. Az I-Drive mg akkor is balul sikerlt projekt volna, ha maga Mzes hozta volna le a hegyrl az els mkd prototpust.
Olaj
Amihez szt kne bombzni az autt, mert a sznltig telt motorhzban nem ltszik, az az M6 motorjnak olajozsi rendszere. A Porsche kivtelvel a szemlyautk szinte kizrlag n. nedves karteres megoldssal mkdnek. Itt alul, az olajteknben tocsog az olaj, amit az olajpumpa szv fel, hogy aztn a megfelel csatornkon t a megfelel helyekre nyomja.
A nedves karteres olajozs htrnya, hogy gyorstsnl, nagy fkezsnl, kanyarban, elssorban persze, ha kevs mr a motorolaj, az olajpumpnak nincs mit szvni, mert ami volt, az elre-htra-oldalt lttyent, ilyenkor gyullad ki a mszerfalon a kis piros olajnyoms-vszlmpa.
A versenysportban a felsorolt helyzetek elg gyakran llnak el, illetve a versenyzs szinte kizrlag durva gyorstsokbl, vszfkezsekbl s agresszv kanyarokbl ll. s ha a motor nem kap olajat, mert az mindig mshol jr, mint az olajszv-csonk alja, beslnek a dugattyk. Ezrt versenyautkban s sportos motorokban rgta hasznljk a szraz karteres megoldst, aminl kln olajtartlybl nyomjk a kenanyagot, gy kikszblve az ide-oda ltygsbl add vszhelyzetet.
Az M6 olajozsa hibrid megolds, mert van olaj a karterben, de ha az rzkel 0,6 g-nl nagyobb, brmilyen irny gyorsulst jelez, kt plusz olajtartly, egy szraz karteres rendszer lp mkdsbe. Jl hangzik, s a jelek szerint jl is mkdik, a versenyplyn legalbbis egyik autt se sikerlt kinyrni. Pedig ahogy hallottam, a szllodig vezet msfl rs ton is mindenki teljes szakmai lelkiismeretessgt mozgstva prblkozott, de kensi problma sem lpett fel. |