
|
BMW cscstechnolgia
Mindannyian ismerjk letnk azon fordulpontjait, amikor mindent meg kell krdjelezni, amikor nem engedhetjk meg magunknak, hogy elmerljnk a sikerek pillanatnyi lvezetben, mert az elismersek zne arra knyszertik az embert, hogy j s mersz utakra induljon. Ilyen pillanatok a vllalatok letben is vannak. s ez a magyarzata annak, hogy a BMW olyankor is folyamatosan keresi az j kihvsokat, amikor a vllalat ereje teljben van. Ismerkedjen meg n is a BMW legjabb vvmnyaival, az autgyrts cscstechnolgijval. |

|
VALVETRONIC Megnvelt teljestmny, alacsonyabb fogyaszts
Tlzs nlkl llthat, hogy a VALVETRONIC-technolgia a jelenlegi motorpts egyik cscsa. Mszaki alapelve olyan szellemesen egyszer, mint amilyen sszetett. A hagyomnyos benzinzem motorokkal szemben a BMW j ngyhengereseiben nem a szvcsben elhelyezett fojtszelepek segtsgvel, hanem a szvszelepek nyitsval szablyozzk a teljestmnyt. A fojtszelep a friss leveg beramlst szablyozza, kiiktatsval a motor "szabadabban llegezhet" vagyis a henger azonnal megkapja a teljes zemanyag-keverket, amint a vezet gzt ad. Feladatt pedig az intelligens szvszelepek veszik t. Rszleges terhels alatt a szvszelepek alig mozognak. A vezrmtengely s a szvszelepek kztt lv karok a btyk mozgsa nyomn nyitjk kisebb vagy nagyobb mrtkben a szelepeket, attl fggen, hogy milyen az excentrikus tengely pozcija. Amikor az zemanyag-leveg keverk tmegy a szvszelepen csaknem tlpi a hangsebessget, s ez sokkal finomabb porlasztst eredmnyez, mint hagyomnyos szelepmkds esetn. Ennek ksznheten drasztikusan 6-16 szzalkkal cskken az zemanyag-fogyaszts s a motor rendkvl simn s csendesen fut. |

|
Dynamic Drive Az aktv futm
A Dynamic Drive egy aktv futm, amelyik elsknt kapcsolja ssze egy 7-es BMW egyedi utazsi komfortjt a Z8-as egyedi teljestmnyvel. A Dynamic Drive kt aktv stabiliztorbl, egy rzkelkkel egybeptett szelepcsoportbl, egy tandemszivattybl, egy keresztirny gyorsuls-rzkelbl, egy szablyzegysgbl, valamint tovbbi ellt egysgekbl ll. A rendszer kzponti egysge a kt aktv stabiliztor, amiket a hagyomnyos mechanikus stabiliztorok helyett az els s a hts tengelybe ptettek be. Az aktv stabiliztor egy hidraulikusan mkdtetett, oldallengst vgz motorbl ll, amelynek a tengelye s a hza egy-egy stabiliztor-oldallal van sszekapcsolva. Az aktv stabiliztorok lehetv teszik a vezethetsg s a komfort optimalizlst. A szerkezettel egyrszt kanyaradskor cskkentik a jrm dlst. gy az autnak kivl irnytartsa marad a teljes sebessgtartomnyon bell, valamint optimlis marad viselkedse kormnyzskor s terhelsvltskor. Msrszt az aut egyenes futsakor fejti ki jtkony hatst, mert megakadlyozza az alaprugzs bekemnyedst, ugyanakkor lecskkenti a jrmfelptmny mozgst. Mindennek ksznheten vezet s utasa egyenes ton szinte semmit nem rzkel az t egyenetlensgeibl, kanyarokban pedig ellenslyozza a kocsi dlst, s ezzel minden utazsi helyzetben nagyfok dinamizmust s stabilitst nyjt. A vezetsi biztonsg rzkelhet nvekedse, az irnytarts pontossga j mrct szab a futm-technika terletn. Eddig nem tapasztalt nyugalmat - a szaknyelven a jrm fggleges-dinamikus stabilitsa - rzhetnek a htul lk is, ami jelentsen nveli a komfortrzetet; lnyegesen kellemesebb vlik az autban az olvass vagy a munkavgzs.
|

|
EDC-K Elektronikus lengscsillapts-szablyz
Az EDC-K az eddigi 7-es s 5-s BMW-bl ismert elektronikus lengscsillapts-szablyozs tovbbfejlesztse. Mg eddig menetkzben hrom csillaptsi mdozat kztt trtnt meg automatikusan a vlts, addig a fokozatmentes EDC-K esetben tetszleges szm csillaptsi fokozat ll a rendelkezsre, ezzel is elsegtve az utazsi komfort s biztonsg optimumnak elrst. A szerkezet kzponti eleme a ngy gztlts ktcsves lengscsillapt, a beljk ptett, fokozatmentesen llthat szelepekkel. A szablyoz szelepet mind a ngy esetben a lengscsillapt dugattyjba ptettk be. Az elektromos vezrls az reges dugattycsvn keresztl trtnik. A ngy lengscsillaptt egy mikroprocesszor vezrli, amelyik az els s a hts tengely kzelben beptett, a fggleges gyorsulst rzkel szenzorok adatait kapja meg. A mikroprocesszor ezen kvl a kerkfordulatszm-rzkelk s a CAN-kapcsolat jeleit hasznlja fel az aktulis menet s mozgsi llapot kiszmtsra. A vezrlegysg aztn ezekbl az informcikbl szmtja ki a szelepramok nagysgt, aminek eredmnyeknt ltrejn az ignyeknek megfelel lengscsillapts. Ennek ksznheten kanyarban, fkezskor s gyorstskor az utazsi biztonsgot magasabb lengscsillaptsi szint nveli. Az EDC-K tovbbi elnyeihez tartozik a jrm egyenletesen j rugzsi tulajdonsga mindenfle terhels s tfellet esetn.
|
Programozhat Tempomat
A programozhat sebessgtart automatika a hagyomnyos tempomat funkcionalitsa mellett azt a lehetsget is felknlja, hogy tetszleges sebessg-rtkeket troljunk el, amiket aztn szksg szerint lehet aktivlni. A vezet erre a clra egy, a kormnyoszlop mellett tallhat kar ignybevtelvel maximum nyolc sebessgrtket hatrozhat meg (vagy trlhet) - akr a jrm ll helyzetben is. Ezt az iDrive segtsgvel, egy kurzor mozgatsval teheti meg a kombinlt kilomterra kijelzjn bell. A gyakran hasznlt sebessgeket - mint pl. 30, 50, 60, 100 km/ra - kzvetlenl egy gombnyomssal is ki lehet vlasztani anlkl, hogy az adott sebessget elzetesen, menet kzben kellett volna pontosan elrni.

|
Az iDrive Ilyen egyszer is lehet az autvezets
Az iDrive az emberre sszpontost, kvetkezetes kialaktsval az aktv vezets, az utas- s klnsen a vezetkzpont ergonmia j fogalmt teremti meg. A manapsg lehetsges mintegy 700 kezelsi funkci a hagyomnyos elrendezsben a gombok s a szablyoz egysgek nehezen ttekinthet tmeghez vezetne. A BMW ezrt minden ember-gp kapcsoldsi pontot - az ember s a jrm kztti funkcis- s az informcis csatornkat - az alapoktl elindulva, szerkezeti szempontbl jraelemzett. Az eredmny: az egyes funkcikat az alkalmazs gyakorisga s a vezet szmra val fontossg szerint hrom szintre osztottk. Azok az alapfunkcik, amik a vezets s a biztonsg szempontjbl a legjelentsebbek, a vezet kzvetlen kzelbe kerltek. Minden vezetsi funkci a kormnykerk krl, a vezet kzvetlen krnyezetben tallhat. A msodik szintre kerltek a gyakran hasznlt alapfunkcik, amiket rendszerint gyorsan kell elrni. Ezeket a mszerfalon lv hagyomnyos kapcsolk s gombok formjban hagytk meg. Ilyenek pldul a vilgts kapcsoli, vagy az olyan alap-komfortfunkcik, mint az automatikus lgkondicionl hmrsklet-belltsa. A modern gpjrmvekben szmukat tekintve messze a legnagyobb nvekedst a kibvtett knyelmi, kommunikcis s vezett segt funkcik knyvelhetik el. Ezek belltsait vezets kzben ritkn szoktk megvltoztatni. Az ltaluk rendelkezsre bocstott informciknak viszont mindenkor gyorsan hozzfrhetknek kell lennik. A vezrlkzpont tkletesen megfelel ezeknek az elvrsoknak. Logikusan s ergonmiailag optimlisan elrendezve ebben gyjtttk ssze az ide tartoz valamennyi funkcit, melyek intuitv mdon knnyen elrhetk. A vezet ltmezejben elhelyezett monitor mindenkor rendelkezsre bocstja a szksges informcikat. A vezrlkzpont egy a kzps kartmasz ells rszn tallhat, kzre ll kezelegysggel mkdtethet. A vezrl utastsokat elre s htra, jobbra s balra, valamint a ngy tl irnyba val eltolssal, tovbb a men-funkcik kivlasztshoz a gomb elforgatsval s megnyomsval lehet megadni. A vezet ugyanazzal a magtl rtetd termszetessggel vlt a vezrlegysg segtsgvel a nyolc mkdsi terlet kztt, amivel a sebessgvltt is kezeln. Ezek a kvetkez terletek: kommunikci, lgkondicionl, szrakozs s navigci a ngy f-irnyban, BMW assist, belltsok, jrm s segtsg az tls irnyokban. Mind a nyolc terlet a monitor keretnek feliratain is megjelenik.A rendszert a hierarchikus felpts jellemzi: a legfontosabb funkcik egszen a hierarchia tetejn llnak, s ennek megfelelen knnyen elrhetk. A kevsb fontos funkcik s a rszlet-belltsok az alsbb szinteken tallhatk. gy annak a vevnek az ignyeit is kielgtik, aki csak az egyszer funkcikat kvnja hasznlni - mert ezen a szinten nem terheli a rszletes belltsokkal - s azt a vsrlt is, amelyik minden apr funkcit be akar lltani. | |