BMW 535d
Ahogy a BMW j dzelbszkesgrl hrszerkesztnk annak idejn mr lelkiismeretesen beszmolt: "A ktlpcss turbfeltlts lnyege, hogy a motorba kt, eltr paramterekkel rendelkez turb nyomja a srtett levegt: az egyik kis tehetetlensg, gy turblyuk nlkl kveti a motor fordulatszm-vltozsait, mg a msik jval nagyobb kapacits, ez hatkonyan nveli a motor teljestmnyt magasabb fordulatszmon. gy az j motor amellett hogy kivtelesen ers, csaknem olyan spontn reakcikra kpes, mint egy turb nlkli benzines."
Persze mindebbl semmi sem ltszik, ha felcsapjuk a knnyen nyl, termszetesen teleszkppal tmogatott gphztett. A kt klnbz mret turb valahol a szp manyagdekorci alatt lapul.
s vgre tudtam csaldni. Nagyot. A vezets lmnye, szl a BMW szlogenje. Ht ezt irtottk ki vagy 98% erejig a tesztautban. A motor nagyon menne, nagyon akar menni, de a vlt elgncsolja. A hromezres hathengeres dzelhez mrten szinte vgyakozva lesi a gzpedl llst, knnyedn prg fel, Euro-IV-hez kpest gyorsan ejti a fordulatot, de sohasem lehet tudni, mikor ri el az er a hts kerekeket.
Flrertsek elkerlse vgett: az automata 535d ers, gyors aut, az aktv kormnyzs a kettt sem fordul kormnykerkkel klnsen lvezetes. De izgalmas kanyargshoz az n paradigmarendszeremben kuplung kell s kzi vlt, esetleg az M5-s robotizlt sebessgvltja. Frfias kzdelem a kitr htsval, nem pedig bkly. Ettl mg a tesztaut nagyon j aut, csak nem hozza azt, amit egy BMW-tl, ha nem Hetes, okvetlenl elvr az ember. Mrmint n. Az 535d alapra 14,5 milli forint, az automata felra a tbbi tsnl 580 ezer, de ehhez alapron jr. Ha, ha, ha. Ha ennyivel kevesebbrt adnk, akkor is a kzi kne. Mrmint nekem.
Kzi vlt?
Nem mindenben rtek egyet. Modern autt kzi vltval gyrtani maradisg. Fleg viszonylag nagy autt. Kzi vlt 2005-ben? Haha! Ha valaki vltogatni akar, az versenyezzen, vagy ljn motorra. Olyan, mintha kzzel mosnl otthon a tizenktszobs villdban. Persze ismerem az rveket: "nekem ne mondja senki...", meg "sportautba kzivlt val" stb. De gondoljunk bele, minden a cscson, DVD, villanyls, navigci. Bakker, mirt nem nzik a trkpet, kukba a navigcival, s radsul az olajozst is meg lehetne oldani cspgtetses kmlelnylsos rendszeren, st az elgyjtst is lehetne szablyozni manulisan, nehogy m' valaki szablyozza nekem az elgyjtst... Szval szerintem egy rendes automata kell, a kzivlt maradjon a veternoknak s a sportkocsikba. Nzzk meg a clcsoportot, s megllapthatjuk, hogy kzivlt egy ts BMW-ben szgyen. g kos
Kzi vltval nem is kaphat az 535d. Egy BMW-rtkest hvta fel erre a figyelmemet, szerinte a kizrlagos autamatizmus oka az, hogy vrosban araszolgatva horror lenne a folytonos blogats a bivalyers motorral. Meg aztn a vsrlk, az ts sorozat clpiaca ltalban nem azt szokta krdezni a BMW-tl, hogy hogyan lehet minl tbbet keresztben autzni, hanem azt, hogy nem nagyon veszlyes-e a htskerkhajts, jaj, csak meg ne cssszon. Nekik pedig inkbb automata val.
A jv motorja a mlt vltjval, blogatnnk egy-egy pohr vrsborral a kandall eltt a kollgkkal, ha kilencvenves nyugdjas jsgrk volnnk. Igaz, hogy a hatsebessges automata mindent megtesz a gyors kapcsolsokrt, s mg kzi vltsi lehetsget is knl, de minek, ha egy gzads-gzelvtel 400 1/min fordulatszmlengsekkel jr. Elzsnl padlgznl eltndik az aut, hnyasba is tegye a vltt, kzi zemmdban pedig nem tartja leszablyzsnl a motort, nem enged direkt kapcsolatot motor s kerk kztt, hanem feljebb kapcsol, ha gy ltja jnak. Ht hogy csapasson gy az ember?
Murvn, vizes ton (s gondolom hban is) igazi BMW, gy megy keresztbe, mint a kisangyal, de a 272 lnak pont az lenne a lnyege, hogy szraz aszfalton is gy tegyen. Mg 235-s kerekekkel is. Amiket egybknt rmmel elforgat indulsnl vagy kis tempnl, ha kikapcsoljuk a DTC-t, illetve DSC-t, de a csikorgs induls egy letkor s egy pr piros lmpa utn nmagban mr unalmas.
Ennyit a vezets lmnyrl, kapcsoljuk szpen vissza a Dinamikus Trakci Kontrollt, a Dinamikus Stabilits Kontrollt s kezeljk helyn a dolgokat. Ez egy drga, brkrpitos, nagykategris limuzin, nyomatkos dzelmotorral s kt pedllal. Jjjn ht az utazs lmnye.
Csend, bke s nyugalom. Pccre indul a motor, sz szerint: a kulcsot elg csak megmozdtani, az indts teljesen elektronikus. Knnyed gyorsts brmennyirl brmennyire, 250 km/h-ig. 100-nl 1400-at, 130-nl 1800-at forog a motor, kmletes gzpedlkezelssel 2000-2100-as fordulaton mr feljebb kapcsol a vlt. Nagy kanyarsebessgre tervezett, de alapveten kulturlt, knyelmes a futm, ami csak a /35-s, defekttr, teht merevtett oldalfal Goodyear RFT, azaz Run Flat Tyre abroncsok miatt rzs. Nem fnyzen sok, de bsgesen elegend a hely fejnek, trdnek egyarnt.
Az 535d 10,7 litert evett tlagos hasznlatban, igaz ott volt ugye a prblkozs a keresztben autzsra. Anlkl tz alatt maradt volna, sok gyors orszgttal, nmi vrossal. Automatval. Trhet.
Kifinomult a BMW sebessgtart automatikja. A tempomat kln kis mutatval jelzi a belltott tempt a sebessgmr szmlapjn, de a HUD-on is kirja, mennyivel megynk. Ja igen, a HUD. Head Up Display, "fel a fejjel"-kijelz, vgre megrkezett hozznk Amerikbl. Az aut a mszerfal tetejrl a szlvdre vetti a sebessget (a sportos BMW-knl a fordulatszmot is) s a klnbz fontosnak tlt informcinkat, miszerint kikapcsoltuk a menetstabilizlt, vagy nincs bektve az utas. Nekem j volt, de alacsonyabb emberek nha nem lttk a vezetlsbl a szk szgbl ltsz szmokat. |